پل جدید کشکان نمادی از مقاومت مردم لرستان


5 سال پیش ، چهارشنبه 6 شهریور 1398

طولانی‌ترین پل استان لرستان در حوزه راه و شهرسازی که تحت نظارت شرکت مهندسین مشاور راه‌یاب ملل احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، در جریان مهیب‌ترین سیل نیم‌قرن اخیر به نمادی از استقامت مردم لرستان تبدیل شد.


در جریان سیل فروردین‌ماه 98 یکی از متفاوت‌ترین وقایع چند سال اخیر در حوزه مهندسی عمران در محور کوهدشت به خرم‌آباد رخ داد.

سیل از یک سو بخشی از پل هزار ساله کشکان و نیمی از پل پهلوی را با خود برد تا حسرت از دست دادن این سازه عظیم بر دل تاریخ مهندسی ایران ماندگار شود و از سوی دیگر چندمتر بالاتر، مقاومت و صلابت پل جدید کشکان نوید آینده‌ای مطمئن و ایمن را به مردم این خطه ‌داد.

اطلاع از این واقعیت که در طرح مطالعاتی پل جدیدکشکان دِبی استاندارد 1300 مترمکعب برثانیه درنظرگرفته شده ولی دبی مشاهده شده در زمان وقوع سیل حدود 3000 مترمکعب برثانیه بوده است، دلیلی بر امیدواری به‌جا و سپاسگزاری از تلاش مهندسان ایرانی در این طرح است.

این ویژگی زمانی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد که انتشار اخبار تخریب یا بروز خسارات شدید ناشی از سیل به سازه‌هایی با عمر کمتر از 3 سال، اعتماد به شرکت‌های مهندسی ایرانی و مدیران کشور را نزد افکار عمومی تحت‌الشعاع قرارداده‌بود، اما استقامت «طولانی‌ترین پل استان لرستان در حوزه راه و شهرسازی» در برابر مهیب‌ترین سیل نیم‌قرن اخیر خط بطلانی بر نگرانی‌ها بود.

در حال حاضر پل جدید کشکان به عنوان تنها مسیر مواصلاتی کوهدشت به خرم‌آباد نقش مهمی در ارسال خدمات به مردم مناطق سیل‌زده دارد.

این پلِ 8 دهانه با 6/ 184 متر طول و دو مسیر مجزای رفت و برگشت که هرکدام 9/11 متر عرض دارد به سفارش اداره کل راه و شهرسازی استان لرستان و تحت نظارت شرکت مهندسین مشاور راه‌یاب ملل احداث و از بهار امسال مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌ است.

بدون تصویر