تجربه‌ای متفاوت از نظارت بر باند دوم جاده یزد-طبس


5 سال پیش ، چهارشنبه 13 شهریور 1398

قطعه 43 کیلومتری باند دوم جاده یزد- طبس که تحت نظارت شرکت مهندسین مشاور راه‌یاب ملل در دست احداث است مملو از آبراه‌هایی است که علاوه بر دشواری‌های عملیات عمرانی لزوم نظارت دقیق و فنی بر آن را دوچندان می‌کند.


بزرگترین شهرستان (County) خاورمیانه با 54 هزار کیلومتر وسعت، در غرب استان خراسان جنوبی و به مرکزیت طبس واقع شده است. این شهرستان با پنج استان یزد، خراسان رضوی، سمنان، کرمان و اصفهان هم‌مرز است و بزرگترین حوزه راه‌های کشور را در خود جای داده است.

خطرناک‌ترین جاده  شرق کشور

به‌رغم وسعت زیاد، این منطقه از فقر شدید در بهره‌مندی از راه‌های استاندارد رنج می‌برد. به‌طوری که لقب خطرناک‌ترین جاده  شرق کشور به جاده یزد-طبس اختصاص یافته است.
طی سال‌های گذشته اقداماتی در راستای بهبود وضعیت جاده‌ای صورت گرفته که عملیات دو باند کردن جاده یزد- طبس از جمله این طرح‌هاست.
جاده یزد- طبس یا همان جاده 68 به طول تقریبی 300 کیلومتر دو استان یزد و خراسان جنوبی را به هم متصل می‌کند. تک باند بودن این جاده منجر به مخاطرات زیادی برای مردم منطقه و زائران حرم امام رضا (ع) شده است.

تجربه‌ای متفاوت از نظارت مهندسین مشاور راه‌یاب ملل 

از این رو طرح احداث باند دوم این جاده در دستور کار شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قرار گرفته است و شرکت مهندسین مشاور راه‌یاب ملل به عنوان ناظر پروژه، مسئولیت بررسی رعایت استانداردهای اجرای این طرح را در یکی از مهم‌ترین قطعات آن که شامل تعداد زیادی از آبراه‌هاست برعهده دارد.
نکته قابل توجه در این بخش از طرح که مجموع 43 کیلومتر از کل پروژه را شامل می‌شود احداث 70 دهانه پل است. این درحالی است که تعداد دهانه‌های پل در کل پروژه حدود 104 مورد است.
در حال حاضر باند دوم جاده طبس- یزد در مرحله خاک‌ریزی است و درصورت تامین اعتبار مورد نیاز انتظار می‌رود که مطابق برنامه از پیش‌تعیین شده در سال 1401 شاهد افتتاح آن باشیم.
مطابق بررسی‌های صورت گرفته با بهره‌برداری از این پروژه استاندارد ترافیکی این محور تا 30 درصد بهبود خواهدیافت و بخش زیادی از حوادث جاده‌ای در شرق کشور کاهش می‌یابد.    

بدون تصویر