آخرین وضعیت ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار


4 سال پیش ، دوشنبه 14 مهر 1399

از دهه ۷۰ که منطقه آزاد چابهار ایجاد شد فرودگاه مستقل و بین المللی نداشته و تاکنون از فرودگاه نظامی کنارک استفاده شده است، اما با توجه به اهمیت و جایگاه منطقه آزاد چابهار، ضرورت ایجاد یک فرودگاه بین‌المللی مطرح بود و در آذر ماه سال ۱۳۹۸ پس از رایزنی‌ها و توافقات صورت گرفته، نهایتاً فرودگاه بین المللی چابهار کلنگ زنی شد تا شهر فرودگاهی در این منطقه ایجاد شود.


بیش از هشت ماه از کلنگ‌زنی فرودگاه چابهار و سه ماه از شروع رسمی ساخت آن گذشته است؛ قراردادی ۱۸ ماهه با مبلغ ۴۸۵ میلیارد تومان از تیر ماه امسال ابلاغ و ساخت فرودگاه بین المللی چابهار رسما شروع شده است که پیمانکار ایرانی ورود به کار کرده و طرح و ساخت پروژه را انجام خواهد داد.
به گزارش روابط عمومی راه‌یاب ملل این قرارداد در رابطه با ساخت سطوح پروازی، جاده پیرامونی و احداث دیوارهای پیش ساخته و دایک حفاظتی به منظور جلوگیری از ورود سیلاب به منطقه فرودگاه است و در ادامه ساخت ترمینال، برج مراقبت و ساختمان های تاسیساتی و امنیتی نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت که شرکت مهندسین مشاور راه‌یاب ملل مسئولیت مدیریت طرح این پروژه را عهده‌دار است.
در رابطه با پیشرفت کار در فرودگاه نیز برای ساخت باند اصلی از یک پیمانکار مستقل دعوت شده تا بتواند به صورت تخصصی در این حوزه کار کند. باند اصلی فرودگاه با عرض ۸۰ متر و طول چهار کیلومتر در دست احداث است که ۱۰۰ درصد آن در حال حاضر دکوپاژشده و آماده برای اجرای طرح است، در عین حال که برای ۳.۵ کیلومتر آن بستر تقویتی در حال اجرا بوده و تقریبا تا ۱۰ روز آینده ۵۰۰ متر باقیمانده از باند اصلی نیز برای روکش نهایی آماده خواهد شد. همچنین به موازات باند اصلی تاکسی‌وی(باند دوم) نیز ایجاد می‌شود؛ به هر حال با توجه به بین‌المللی بودن فرودگاه باید انتقال هواپیما از باند اصلی به باند موازی به سرعت انجام شود که بر این اساس این باند به طول چهار کیلومتر و عرض ۶۰ متر در حال احداث است و  ۱۰۰ درصد آن دکوپاژ شده و زیر نظر پیمانکار تخصصی در حال پیشرفت است ،در دو هفته آینده نیز قسمتی از باند برای روکش نهایی آماده خواهد شد. این جاده درواقع برای گشت زنی اطراف فرودگاه است که با ۲۳ کیلومتر در اطراف فرودگاه ایجاد می‌شود و در حال حاضر ۸۰ درصد عملیات و محل احداث جاده نیز دکوپاژ شده و در بخش های مختلف لایه های آن به نتیجه رسیده است.
وضعیت نیرو و تجهیزات مورد استفاده در ساخت فرودگاه بین المللی چابهار نیز از این قرار است که اکنون در شهر فرودگاهی چابهار در مجموع حدود 200 دستگاه ماشین‌آلات راه‌سازی مشغول به کار هستند، همچنین بیش از ۴۰۰ نیروی کارگری، مهندسی و فنی به صورت مستقیم در حال فعالیت بوده و از سوی دیگر با نیروهای غیر مستقیم در بازار و پیمانکاران، جمع گسترده‌ای از نیرو در این پروژه مشغول به کارند. سیاست مدیرعامل منطقه آزاد چابهار و سایر مسئولان بر استفاده از نیروهای بومی و خود منطقه است و در اولویت قرار دارند، مگر آنکه نیاز به تخصصی باشد که از سایر نقاط کمک بگیرد. این موضوع باعث ایجاد اشتغال‌زایی مناسبی در منطقه خواهد شد که البته بعد از بهره‌برداری از فرودگاه نیز همچنان اثر مثبتی در ایجاد اشتغال خواهد داشت.
در رابطه با زمین‌های اطراف فرودگاه که مورد استفاده قرار خواهد گرفت نیز عملیات تملک زمین‌های کشاورزی در حال انجام است و البته هنوز پولی به کشاورزان پرداخت نشده اما به محض تکمیل مدارک و طی فرآیند این اقدام صورت خواهد گرفت. پیش‌بینی شده است در سال ۱۴۰۰ فاز اول فرودگاه بین‌المللی چابهار به بهره‌برداری برسد و قطعا اگر مشکل خاصی ایجاد نشود در سه ماهه سوم و یا چهارم سال آینده فاز اول شهر فرودگاهی، به بهره برداری خواهد رسید.

بدون تصویر