سازمان برنامه و بودجه کشور فهرست بهای کلان راه‌سازی 98 را ابلاغ کرد


5 سال پیش ، دوشنبه 4 شهریور 1398

فهرست بهای کلان راه‌سازی سال 1398 که با همکاری شرکت مهندسین مشاور راه‌یاب ملل تهیه و تنظیم شده‌است از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شد. این فهرست بها نقش بسزایی در افزایش شفافیت قراردادها و بهبود کنترل کیفیت پروژه خواهدداشت.


به گزارش روابط عمومی راه‌یاب ملل؛ فهرست بهای کلان راه‌سازی سال 1398 با همکاری تیم کارشناسی شرکت مهندسین مشاور راه‌یاب ملل و  براساس نرخ‌های مصوب فهرست بهای پایه راه، راه‌آهن و باند فرودگاه سال 1398 تهیه و تنظیم شده است.

محدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با ابلاغ این دستورالعمل به همه دستگاه‌های ذی‌ربط  اعلام کرد که فهرست بهای کلان راه‌سازی سال 98 از نوع اول و لازم‌‍‌الاجرا بوده و می‌بایست مبنای نظارت و کنترل هزینه پروژه‌های راه‌سازی قرارگیرد.

تهیه فهرست بهای کلان راه‌سازی را می‌توان یکی از موثرترین اقدامات قانونگذاری برای جلوگیری از  فساد و رانت در عرصه پروژه‌های راه‌سازی (مدیریت پروژه)  قلمداد کرد. چرا که تا پیش از این دستورالعمل شفافی برای احصاء عوامل موثر بر هزینه  پروژه وجود نداشته است.

این دستورالعمل می‌تواند به شناسایی و حذف مطالعات اشتباه کمک شایانی کند و به عنوان ابزاری برای ارزیابی پروژه از سوی کارفرما  و سایر ذی‌نفعان باشد.

شایان ذکر است که در بخش پایانی این دستور العمل تلاش‌ مجموعه همکاران راه‌یاب ملل از جمله برهان رستمی، مظفربیگلر، ربابه قدیری، آرش شاکری، سمیه ستاری، شیلان حسینی، مهران میرزایی و مهدی نادری پیکام در تهیه این طرح  قدردانی شده است.

بدون تصویر