دعوت نظام فنی و اجرایی کشور از کارشناسان به منظور ارسال نظرات تکمیلی و اصلاحی خود در رابطه با آیین‌نامه راه‌های ایران


4 سال پیش ، چهارشنبه 18 دی 1398

نظام فنی و اجرایی کشور به منظور کسب اطلاع از نظرات كارشناسی، با اعلام انتشار پیش‌نویس فهرست ضوابط «آیین‌نامه راه‌های ایران»، از تمامی کارشناسان این حزوه دعوت کرده است تا نظرات تکمیلی و اصلاحی خود را ارسال نمایند.


به گزارش روابط عمومی راه‌یاب ملل، ابتدای سال 98 با توجه به مشخص شدن نواقص نشریه 415 (آیین‌نامه طرح هندسی راه‌های ایران) در جلسات کارشناسی، سازمان برنامه و بودجه کشور تصمیم به ایجاد تغییرات اساسی در این ضابطه در قالب نشریه جدید شماره 800، با نام «آیین‌نامه راه‌های ایران (آرا)» گرفت که جامع بودن و یکپارچه‌سازی نشریات متنوع موجود در ارتباط با راه و رفع نواقص نشریات قبلی از ویژگی‌های این آیین‌نامه بود.

براین اساس شهریورماه 98، شرکت مهندسین مشاور راه‌یاب ملل به عنوان متولی این پروژه، پس از جلسات متعدد با مهندسان و اساتید دانشگاه، فهرست پیشنهادی نشریه 800 (آئین‌نامه راه‌های ایران) را تهیه و به منظور بررسی کارشناسی و ارائه نقطه نظر صاحب‌نظران در اختیار اداره نظام فنی و اجرایی کشور گذاشت.

در مهرماه 98 دستور کار اصلی هماهنگی تدوین و برنامه‌ ریزی آئین ‌نامه راه‌های ایران صادر گردید که در این بخش برهان رستمی، رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسین مشاور راه‌یاب ملل، به طور مشخص نکاتی را پیرامون تشکیل کارگروه برای هرکدام از پیوست‌ها، برگزاری منظم جلسات کارگروه‌ها، کار بر روی پیوست تعاریف توسط تمامی کارگروه‌ها، تدوین پیوست مربوطه (تهیه فهرست هر پیوست) تدوین فصل راه اصلی به عنوان پایلوت (آماده‌سازی مباحث مربوط به پیوست هر کارگروه) بیان کرد و از مدیران و تیم مشارکت‌کننده در تدوین پروژه خواست که وارد فاز اجرایی شوند و نسبت به تهیه تعاریف و مفاهیم کلی پیوست‌ها تا جلسه بعدی اقدام کنند.

حال نظام فنی و اجرایی کشور  به استناد ماده (34) قانون احكام دائمی برنامه‌های توسعه، به منظور کسب اطلاع از نظرات كارشناسی، با اعلام انتشار پیش‌نویس فهرست ضوابط «آیین‌نامه راه‌های ایران»، از تمامی کارشناسان این حوزه دعوت کرده است تا نظرات تکمیلی و اصلاحی خود را حداکثر تا تاریخ 15‏/11‏/1398 به رایانامه این امور به آدرس nezamfanni@mporg.ir ارسال کنند.

لازم به ذکر است نظام فنی و اجرایی کشور یادآور شده است در چارچوب آیین‌نامه راه‌های ایران، تمام ضوابط مرتبط با مطالعات، طراحی، اجرا و نگهداری، بهره‌برداری و تعمیرات راه، بازنگری یا در صورت لزوم تدوین می‌شود. اضافه بر این، در این پروژه، سندی به عنوان مقررات ملی راه‌های ایران به صورت لازم‌الاجرا منتشر خواهد شد كه تخطی از آن مجاز نخواهد بود و ضوابط دیگر آیین‌نامه، ذیل آن سند تدوین می‌شوند.

مهندسین مشاور راه‌یاب ملل ضمن تشکر از تمامی عوامل تدوین این نشریه، امیدوار است با تداوم همکاری نظام فنی و اجرایی کشور، شرکت ساخت و توسعه راه‌های کشور، شرکت‌های مهندسی مشاور و پیمانکاری و تشکل‌های صنفی از جمله جامعه مهندسان مشاور و انجمن راه‌سازی ایران که تا اینجا تلاش‌های شایسته‌ای در جهت پیشبرد تدوین نشریه آرا نموده‌اند، گام‌های بلند و مؤثری برای تکمیل این آیین‌نامه برداشته شود.

بدون تصویر