استفاده از میکروسیلیس درپروژه پل کاکی-شیخیان بوشهر


5 سال پیش ، شنبه 30 شهریور 1398

اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی

شرکت مهندسین مشاور راه‌یاب ملل با هدف هم‌افزایی و ارتقاء دانش مهندسی اقدام به اشتراگ‌گذاری تجربیات خود با مهندسان و متخصصان کرده است. نوشتار پیش رو بخش اول از مقاله‌ای با عنوان «استفاده از میکروسیلیس درپروژه پل کاکی-شیخیان بوشهر » است که در شرکت مهندسین مشاور راه‌یاب ملل انجام شده است. )

 

میکرو سیلیس چیست؟

میکروسیلیس یک پوزولان است که در صورت کاربرد درست از آن، تأثیر بسیار قابل توجهی در افزایش مقاومت و دوام سازه‌های بتنی خواهد داشت.

موارد مصرف میکروسیلیس

میکروسیلیس در بتن ریزى برای ساخت باراندازهای کشتی، فونداسیون ماشین آلات، ستون‌ها، شمع‌ها و قطعات پیش‌ساخته و سازه‌هاى بتنی که در معرض عوامل شیمیایی به ویژه یون کلر و سولفات‌ها هستند استفاده می‌شود.

فواید مصرف میکروسیلیس

مصرف میکروسیلیس باعث افزایش مقاومت‌هاى دینامیکی مثل فشاری، خمشی، کششی وبرشی در بتن می‌شود. میکروسیلیس باعث افزایش تراکم در بتن و کاهش نفوذپذیری در آن  شده و ضمن جلوگیری از خوردگی بتن در مقابل عوامل خورنده برای افزایش مقاومت آرماتور در مقابل آسیب در بتن‌هاى مسلح  نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نقش میکروسیلیس در کاهش حرارت‌زایی بتن

میکروسیلیس حرارت‌زایی بتن تا حد زیادی ناشی از همان مکانیزم‌هایی است که باعث افزایش دوام و مقاومت بتن می‌شود، در حقیقت خواص پرکنندگی و واکنش پوزولانی میکروسیلیس می‌تواند باعث کاهش میزان حرارت‌زایی بتن شود. حرارت‌زایی یک گرم میکروسیلیس بیشتر از یک گرم سیمان پرتلند معمولی است و در مواردی بیشتر از 2 برابر آن خواهد بود. اما مقاومت‌زایی بالاتر میکروسیلیس 2 تا حدود 4 برابر سیمان است که  امکان کاهش مقدار کل مواد سیمانی بتن جهت دستیابی به یک مقاومت مشخص را فراهم نموده و بدین شکل استفاده از میکروسیلیس می‌تواند باعث کاهش حرارت‌زایی بتن شود.

می‌توان گفت که میکروسیلیس یک ماده فرعی در تولید سیلیسیم و آلیاژهای سیلیسیم، مخصوصا آلیاژ فروسیلیس است. استفاده از میکروسیلیس برای پایین آمدن جنبش یون‌هاى کلر و پایین آوردن عمق نفوذی کلر دربتن مخصوصا در مناطق ساحلی نظیر جنوب ایران بسیار حائز اهمیت است. از این رو در پروژه پل کاکی شیخیان با توجه به  ویژگی‌های جغرافیایی خاص منطقه  از میکرو سیلیس استفاده شده است.

معرفی پل کاکی شیخیان

پل کاکی-شیخیان بروی رودخانه مند در مسیر شهر کاکی به شیخیان)روستاهای مسیله(  قرار دارد. این پل به طول 189 متر وعرض 8.60 متر شامل 9دهانه 21متری است. 105 شمع بتنی درجا، 9پایه و 2کوله در ابتدا وانتهای پل جای گرفته و عرشه پل مرکب از تیرهای پیش ساخته و دال درجا و دارای 90 عدد تکیه گاه الاستومتری است.

میزان مصرفی میکروسیلیس

میکروسیلیس در هر مترمکعب ساخت بتن با هر عیاری 7 الی 15 درصد سیمان مصرفی می‌توان جایگزین شود. البته در بتنی که از مواد پوزولانی مثل میکروسیلیس استفاده می‌شود برای کارایی بیشتر و پایین آوردن نسبت آب به سیمان حتما بایستی از یک نوع سوپر پلاستیسایزر یا فوق روان کننده که داراى سازگارى زیادى با میکروسیلیس است استفاده کرد.

اثر پر کنندگی میکروسیلیس

 آزمایشات انجام شده روی خمیر سیمان  نشان دهده این موضوع است که میکروسیلیس بخاطر ریزی ذرات با پخش شدن در ماتریس خمیر سیمان، کانون‌های واکنش برای هیدراتاسیون سیمان را بوجود می‌آورد و به این ترتیب موجب تسریع واکنش و حرارت‌زایی در ترکیبات سیمان می‌شود. حتی اثر میکروسیلیس در این رابطه بیشتر از سرعت واکنش آلیت بوده و باعث افزایش واکنش آن می‌شود.

اثر واکنش پوزولانی میکروسیلیس

واکنش پوزولانی میکروسیلیس سریعتر از پوزولان های معمولی است مثل خاکستر بادی و اکثر پوزولان‌های طبیعی با اینکه واکنش پوزولانی در کل بین سیلیس موجود در پوزولان و هیدروکسید کلسیم ناشی از هیدراتاسیون سیمان ایجاد می‌شود. با در نظر داشتن ریزی و خواص افزایش میکروسیلیس حدود 90 درصد این انتظار می‌رود که حرارت زایی واکنش پوزولانی میکروسیلیس به میزان زیادی بیشتر از پوزولان‌ها باشد مثل خاکستر بادی. حرارت‌زایی خاکستر بادی در بتن درازاء هر گرم حدودا نصف حرارت‌زایی سیمان را با جرم برابر برآورده می‌کند.

بر این اساس قابل انتظار است که حرارت‌زایی واکنش پوزولانی میکروسیلیس در بتن بیشتر ازجرم مساوی سیمان است. بخصوص لازم به توجه است که حرارت‌زایی میکروسیلیس در بتن به عواملی مثل درصد استفاده از میکروسیلیس، نسبت آب به مواد سیمانی و دما در حین واکنش بستگی دارد.

پایان بخش اول